Senaste forskningsrönen om kaffe

Senaste forskningsrönen om kaffe

Denna artikel handlar om de senaste forskningsrönen om kaffe. Kaffeälskare runt om i världen som inväntar sitt morgonkaffe funderar förmodligen inte på dess hälsofördelar eller risker. Och ändå har denna dryck varit föremål för en lång historia av debatt. 1991 ingick kaffe i en lista över möjliga cancerframkallande ämnen av Världshälsoorganisationen. År 2016 var det befriat, eftersom forskning fann att drycken inte var förknippad med en ökad risk för cancer; tvärtom, det fanns en minskad risk för vissa cancerformer bland dem som dricker kaffe regelbundet när rökningshistoriken korrekt redovisades. Ytterligare ackumulerad forskning antyder att när konsumeras i måttlig form kan kaffe betraktas som en hälsosam dryck. Varför antog då en amerikansk lagstiftning 2018 att kaffe måste ha en varningsmärkning för cancer? Läs vidare för att utforska komplexiteten i kaffe.

Rik på

  • Koffein
  • Vitamin B2 (riboflavin)
  • Magnesium
  • Växtkemikalier: polyfenoler inklusive klorogensyra och kininsyra, och diterpener inklusive cafestol och kahweol

En kopp bryggt kaffe innehåller cirka 95 mg koffein. En måttlig mängd kaffe definieras generellt som 3–5 koppar om dagen, eller i genomsnitt 400 mg koffein, enligt kostriktlinjerna för amerikaner.

Kaffe och hälsa

Kaffe är en komplicerad blandning av mer än tusen kemikalier.  Koppen kaffe du beställer från ett kafé skiljer sig troligen från det kaffe du brygger hemma. Det som definierar en kopp är typen av kaffeböna som används, hur den rostas, mängden mal och hur den bryggs. Mänskligt svar på kaffe eller koffein kan också variera väsentligt mellan individer. Låga till måttliga doser koffein (50–300 mg) kan orsaka ökad vakenhet, energi och koncentrationsförmåga, medan högre doser kan ha negativa effekter som ångest, rastlöshet, sömnlöshet och ökad hjärtfrekvens. Den kumulativa forskningen om kaffe pekar fortfarande i riktning mot en hälsofördel. Stannar nyttan av koffeinet i kaffebönan? Behöver man en viss mängd kaffe om dagen för att få en hälsofördel?

Cancer

Kaffe kan påverka hur cancer utvecklas, allt från initiering av en cancercell till dess död. Till exempel kan kaffe stimulera produktionen av gallsyror och snabba matsmältningen genom kolon, vilket kan sänka antalet cancerframkallande ämnen som kolvävnaden utsätts för. Olika polyfenoler i kaffe har visat sig förhindra tillväxt av cancerceller i djurstudier. Kaffe har också associerats med minskade östrogennivåer, ett hormon kopplat till flera typer av cancer. [4] Koffein i sig kan påverka tillväxten och spridningen av cancerceller. [5] Kaffe verkar också sänka inflammation, en riskfaktor för många cancerformer.

Diabetes typ 2

Även om intag av koffein kan öka blodsockret på kort sikt, har långtidsstudier visat att vanliga kaffedrinkare har en lägre risk att utveckla typ 2-diabetes jämfört med icke-drickare. Polyfenoler och mineraler som magnesium i kaffe kan förbättra effektiviteten av insulin- och glukosmetabolismen i kroppen.

Hjärthälsa

Hjärthälsa

Koffein är ett stimulerande medel som påverkar det centrala nervsystemet som kan orsaka olika reaktioner hos människor. Känsliga individer, det kan irritera magen, öka ångesten eller en jitterig känsla och störa sömnen. Även om många uppskattar den tillfälliga energiförstärkningen efter att ha druckit en extra kopp kaffe, kan stora mängder koffein orsaka oönskade hjärtklappningar hos vissa.

Ofiltrerat kaffe, såsom fransk press och turkiskt kaffe, innehåller diterpenes, ämnen som kan höja dåligt LDL-kolesterol och triglycerider. Espressokaffe innehåller måttliga mängder diterpenes. Filtrerat kaffe (droppbryggt kaffe) och snabbkaffe innehåller nästan inga djurpinnar eftersom filtrering och bearbetning av dessa kaffetyper tar bort diterpenes.